Den viktiga turistnäringen från kryssningsfartygen påverkas endast av att man flyttar anlöpningsplatserna till en utökad hamnverksamhet i Värtahamnen, Frihamnen, Loudden och Berghs gård (Nacka). Från hamnarna i Värtan har turisterna möjlighet att ta sig till stadskärnan via Spårväg city, bussar eller tunnelbanan från Ropsten. Från Berghs gård finns det direkt anknytning till Tvärbanan eller via transitbåtar, i form av elbåtar*, in till Skeppsbron.
Brons segelfria höjd är 50 meter. De högsta Finlandsfärjorna (Viking Line och Birka Line) når upp till 45 meter i höjd. Det är bara de allra största kryssningsfartygen, de som kan komma in i Stockholms skärgård vill säga, som inte tar sig under bron. I vårt förslag ingår därför denna utveckling av kryssningsverksamheten i Värtahamnen, Frihamnen och Loudden. I det ingår även utbyggnaden av kajen nedanför Berghs gårds oljedepå (Circle K) som ska tjäna för de stora kryssningsfartygen då turisterna kan ta sig till stan via hiss till Tvärbanestationen vid bromynningen eller med båtar in mot Gamla stan.
Kartan nedan visar vårt förslag på utveckling av hamnen i Lilla Värtan:
* Eldrivna båtar för upp till 80 passagerare drivs just nu av Vasakronan med fartyget E/S Movitz och fler fartyg är på gång!
Se Green City Ferries hemsida för mer information om elbåtar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar