1. Varför är en bro bättre än en tunnel?
Billigare,
vackrare, bättre för cykel- och gångtrafiken, turistvänligare och
går fortare att bygga!
2.
Hur påverkas färjetrafiken?
Alla
reguljära färjor kan passera. De största kryssningsfartygen får
angöra Frihamnen och/eller en ny eventuell kryssningshamn vid Bergs
gård.
3.
Vad skulle det kosta?
Med
stor sannolikhet betydligt billigare än tunnelalternativet. Det är
enklare att kostnadsberäkna en bro än en rekorddjup tunnel (kom
ihåg Hallandsåsen).
4.
Hur påverkas Nationalstadsparken?
Praktiskt
taget inte alls, bortsett från ett område stort som en villatomt.
Norra Djurgården blir också tillgängligare för alla.
5.
Vore det inte bättre med en förbindelse för endast
kollektivtrafiken?
Vi
vill ha med alla trafikslag! Bilarna får en ”tunnel i luften”
som gör att de varken syns eller hörs.
6.
Varför spårvagn?
Det
går bra att köra buss (t ex BRT i egna filer) på bron också, om
man vill. Det går också bra att ha BRT på själva spåret.
7.
Hur mycket kortas trafiken ned för Nacka-/Värmdöborna jämfört
med en tunnel?
Fem
kilometer kortare väg för 90-95% av Nackaborna och 100% av
Värmdöborna. En km längre för övriga.
8.
Kommer det här förslaget försena en Östlig förbindelse?
Ett
bättre och billigare förslag gör det lättare för politiker att
enas.
8.
Vad blir miljöeffekterna?
Kollektiv- och cykeltrafiken gynnas eftersom färre behöver åka bil (tänk elcykel).
Kollektiv- och cykeltrafiken gynnas eftersom färre behöver åka bil (tänk elcykel).
En hel del personliga värderingar, vackrare, tursitvänligare mm. Hur många turister passerar där idag tänker "vad vackert det skulle vara med en bro här"....
SvaraRadera