ÖSTERBRONS FÖRDELAR:
• Trafiken halveras på Värmdöleden (källa: Trafikverkets förstudie för Östlig förbindelse)
• 5 mdr billigare än motsvarande bergtunnellösning (18,6 mdr mot 24 med spv) (källa: Theta Engineering samt TrV)
• Hela 8 mdr billigare än sänktunnelalternativet (källa: Theta Engineering samt TrV)
• Byggtiden blir 1-2 år kortare än med tunneln (källa: Theta Engineering samt TrV)
• 5 km kortare färdväg för de som främst använder förbindelsen, Värmdö- och Nackaborna (utanför tunnelbanans upptagningsområde) – tunnellösningen sparar ingen körsträcka alls jämfört med att köra genom stan
• Sprängmassorna behöver inte transporteras lång väg utan ger möjlighet att anlägga en ny småbåtshamn vid vardera pylonen
• Nytt cykelstråk – en tung förbindelse mellan Nacka och norra delen av stan som bidrar till att minska trängseln på vägnätet ytterligare
• Värdet på marken i Bergs gård ökar
• Djurgården blir mer tillgänglig för Nacka- och Värmdöborna
• ”En tunnel i luften” - biltrafiken kapslas in och varken syns eller hörs från Djurgården
• Intrånget i NSP blir minimalt och begränsas till båtupplagsplatsen vid Hundudden
• Ett ikoniskt tillskott till stadens skyline och en ny port till Stockholm för den som anländer sjövägen
• Alla fartyg i reguljär trafik kan passera under bron (segelfri höjd 50 m)
• Nivåskillnaderna blir enormt mycket lägre än med tunneln, och vi slipper både passagen 129m under Saltsjön och de långa bensinslukande backarna
• Spårvagnen kan få stationer i behändigt ytläge
• Tunnelsträckorna blir 2,5 km kortare
• Tryggheten ökar iom att nödutgångarna kan läggas tätare, utrymning kan ske utan långa branta backar och brandgaser kan vädras ut effektivare (plus att ingen del av förbindelsen går genom sprickzonen i Saltsjön)
• Staden får en ny sevärdhet och turistattraktion
• Samtliga uppsatta mål för Östlig förbindelse uppfylls:
√ Tillgodose den ökande befolkningens reseefterfrågan i den östra delen av regionen
√ Skapa förutsättningar för regional utveckling
√ Skapa en större arbetsmarknad genom bättre tillgänglighet
√ Knyta samman stadsdelar och områden norr och söder om Saltsjön
√ Minska trafiken i Stockholms innerstad
√ Förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet
√ Förbättra för kollektivtrafik
√ Minska störningskänsligheten i trafiksystemet
√ Tillgodose förväntningarna av cykelns-, framför allt elcykelns transportökning
Österbrogruppen
2021
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar