Varför en bro?

Österbron, vy mot väst från Bergs gård. 

1. För att minska biltrafiken genom Stockholms innerstad

Effekten på genomfartstrafiken skulle bli mycket stor, enligt en undersökning som VSP har utfört på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Trafiken på Strandvägen skulle minska med 50%, på Karlavägen förbi Humlegården 60%, på Stadsgårdsleden 20% osv. Totalt skulle trafiken minska med 20% på Kungsholmen och Södermalm.


2. För att en bro blir billigare att bygga än en tunnel

En broförbindelse över Saltsjön är billigare och enklare att bygga än en tunnel, oavsett om tunneln utförs som berg- eller sänktunnel. Risken för förseningar, fördyringar och katastrofer under byggtiden minskar också. Även med brolösningen krävs tunnlar (t ex under Djurgården), men de blir väsentligt kortare och mindre komplicerade att bygga.


3. En förbindelse för alla – inte bara bilisterna

Avståndet mellan Nacka och Djurgården är under en kilometer. Med en bro får man möjlighet att förflytta sig till fots eller med cykel, och nya stråk för cykelpendling skapas som ytterligare minskar biltrafiken. En spårvagnslinje med lättillgängliga ytstationer ingår i projektet.

 
Höjdprofil för Österbron (överst) och tunnellösningen (nederst), med spårvägen i blått. Tunneln går hela 130 meter under havsytan vilket gör den både dyr och brant. Brons segelfria höjd är 50 meter.

4. Av miljöskäl

Tunnellösningen har långa bensinslukande backar och kräver att avgastorn byggs på Djurgården. Brolösningen har mindre än halva nivåskillnaden och eftersom biltrafiken innesluts i en "tunnel i luften" varken syns eller hörs den, samtidigt som de 120 m höga pylonerna kan tjäna som effektiva avgastorn.  
Bergmassorna från tunnelbyggena kan användas till påseglingsskydd och nya marinaanläggningar och kajer – inga transporter genom staden, inget behov av krossning.


5. För att Nacka och Värmdö växer

Idag passerar all trafik från sydostsektorn förbi flaskhalsen Sickla, och så skulle det bli även med en tunnel. Brolösningen skapar en helt ny och mycket centralare koppling till omvärlden, och sparar 5 km för nästan alla boende i de två kommunerna jämfört med tunnellösningen. Enbart Nacka kommun kommer att växa med cirka 80 000 nya invånare fram till 2045 – det blir många sparade kilometer.

Österbron sedd från Katarinavägen

 

6. Ett ikoniskt tillskott på skylinen

Många städer associeras med sina broar – tänk San Fransisco, London eller Göteborg. Stockholm kallas ju för Nordens Venedig och broarna är en naturlig del av staden. Österbron skulle bli en välkomnande port för alla som anländer med båt.


7. Av säkerhetsskäl

Tunnellösningen innebär en 7800 meter lång tunnel med största djup 130 meter under havsytan och utrymning via en två kilometer lång uppförsbacke. Brolösningen har direkta utrymningsvägar och rökluckor som leder rakt ut i friska luften, och sprinklers kan användas utan att riskera att vattenfylla djuppunkten. Risken elimineras för katastrofala inläckage till följd av det höga vattentrycket på 130 meters djup (bergtunnel) eller påfrestningarna av en sjunkande 18000-tons färja (sänktunnellösningen).


8. En bro öppnar nya möjligheter

Idag går Stockholm Marathon två varv genom staden. Med en Österbro behöver inte deltagarna passera Västerbron två gånger, och även andra idrottsevemang som Triathlon och cykellopp kan utnyttja bron. Utsikten blir en turistattraktion i sig, både för den som går till fots eller åker över med turistbuss eller spårvagn.





Österbron, en östlig förbindelse för alla!


Bild på hur bron kan se ut från Nacka mot norr. Den vinklade väggen för det inkapslade nedre däcket kan förses med solceller som hjälper till med strömförsörjningen för belysningen i bron och hissarna.




 

Fördelar mot bergtunnellösningen:
Billigare
Kortare byggtid med färre okända faktorer
Tillför staden ett ikoniskt byggnadsverk och turistattraktion
Trevligare för arbetspendlarna
Skapar ny cykelled mellan norr och söder
Öppnar för nya idrottsevenemang (Maraton, cykellopp, triathlon)
Bättre för miljön, med mindre bensinslukande backar och effektivare avgashantering
Säkrare, med direkta utrymningsvägar utan kilometerlånga uppförsbackar
Kortare väg för 95% av Nackaborna och 100% av Värmdöborna, genväg från Roslagsvägen till de sydöstra delarna av Storstockholm

Bergmassorna från tunnelbyggena kan användas till påseglingsskydd och nya marinaanläggningar/kajer – inga transporter genom staden, inget behov av krossning.


En visionsbild mot norr över en nattbelyst Österbron.




Österbron påverkar inte Nationalstadsparken därför att.....

Österbrons tunnlar:
Österbron leder biltrafiken via två tunnelsystem; Gärdestunneln och Jarlabergstunneln. Gärdestunneln går från bromynningen strax norr om Hundudden och ända bort till Norra länken med en avfart mot Lidingövägen/ Värtahamnen, på så sätt berör inte brons trafikleder Nationalstadsparken! Jarlabergstunneln är indelat i två tunnelsystem varav den ena kopplas till Värmdöleden under Nacka Centrum och den andra mot Skvaltans trafikplats. Mer information om dessa tunnlar kommer inom kort. 


Bilder: Österbrogruppen

 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Detta förslaget är så fantastiskt bra. Hoppas ni når fram till de som fattar beslut i frågan hur en ostlig länk ska utformas.

    SvaraRadera