Varför en bro?



Här nedan kan ni läsa mer detaljerat om fördelarna med en bro över Saltsjön:


Österbron, vy mot väst från Bergs gård. 

1. För att minska biltrafiken genom Stockholms innerstad

Effekten på genomfartstrafiken skulle bli mycket stor, enligt en undersökning som VSP har utfört på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Trafiken på Strandvägen skulle minska med 50%, på Karlavägen förbi Humlegården 60%, på Stadsgårdsleden 20% osv. Totalt skulle trafiken minska med 20% på Kungsholmen och Södermalm.


2. För att en bro blir billigare att bygga än en tunnel

En broförbindelse över Saltsjön är billigare och enklare att bygga än en tunnel, oavsett om tunneln utförs som berg- eller sänktunnel. Risken för förseningar, fördyringar och katastrofer under byggtiden minskar också. En sänktunnel påverkar även hårt värdena som finns på Djurgården och begränsar områdets utveckling. Även med brolösningen krävs tunnlar (t ex under Djurgården/Gärdet), men de blir väsentligt kortare och mindre komplicerade att bygga och vårt förslag har bara en avfart mot Trafikverkets fem! På det sättet tvingar inte vårt förslag begränsningar i framtida stadsutveckling i Stockholm eller Nacka!


3. En förbindelse för alla – inte bara bilisterna

Avståndet mellan Nacka och Djurgården är under en kilometer. Med en bro får man möjlighet att förflytta sig till fots eller med cykel, och nya stråk för cykelpendling skapas som ytterligare minskar biltrafiken. En spårvagnslinje med lättillgängliga ytstationer ingår i projektet.


Höjdprofil för Österbron (överst) med spårvägen i blått och tunnellösningen (bergtunneln, nederst). Tunneln går hela 130 meter under havsytan vilket gör den både dyr och brant. Brons segelfria höjd är 50 meter.

4. Av miljöskäl

Tunnellösningen har långa bensinslukande backar och kräver att avgastorn byggs på Djurgården. Brolösningen har mindre än halva nivåskillnaden och eftersom biltrafiken innesluts i en "tunnel i luften" varken syns eller hörs den, samtidigt som de 120 m höga pylonerna kan tjäna som effektiva avgastorn.  
Bergmassorna från tunnelbyggena kan användas till påseglingsskydd och nya marinaanläggningar och kajer – inga transporter genom staden, inget behov av krossning.


5. För att Nacka och Värmdö växer

Idag passerar all trafik från sydostsektorn förbi flaskhalsen Sickla, och så skulle det bli även med en tunnel. Brolösningen skapar en helt ny och mycket centralare koppling till omvärlden, och sparar 5 km för nästan alla boende i de två kommunerna jämfört med tunnellösningen. Enbart Nacka kommun kommer att växa med cirka 80 000 nya invånare fram till 2045 – det blir många sparade kilometer.

Österbron sedd från Katarinavägen
 

6. Ett ikoniskt tillskott på skylinen

Många städer associeras med sina broar – tänk San Fransisco, London eller Göteborg. Stockholm kallas ju för Nordens Venedig och broarna är en naturlig del av staden. Österbron skulle bli en välkomnande port för alla som anländer med båt.


7. Av säkerhetsskäl

Tunnellösningen innebär en 7800 meter lång tunnel med största djup 130 meter under havsytan och utrymning via en två kilometer lång uppförsbacke. Brolösningen har direkta utrymningsvägar och rökluckor som leder rakt ut i friska luften, och sprinklers kan användas utan att riskera att vattenfylla djuppunkten. Risken elimineras för katastrofala inläckage till följd av det höga vattentrycket på 130 meters djup (bergtunnel) eller påfrestningarna av en sjunkande 18000-tons färja (sänktunnellösningen).


8. En bro öppnar nya möjligheter

Idag går Stockholm Marathon två varv genom staden. Med en Österbro behöver inte deltagarna passera Västerbron två gånger, och även andra idrottsarrangemang som Triathlon och cykellopp kan utnyttja bron. Utsikten blir en turistattraktion i sig, både för den som går till fots eller åker över med turistbuss eller spårvagn.



Österbron, en östlig förbindelse för alla!

Bild på hur bron kan se ut från Nacka mot norr. Den vinklade väggen för det inkapslade nedre däcket kan förses med solceller som hjälper till med strömförsörjningen för belysningen i bron och hissarna.



Fördelar mot bergtunnellösningen:
Billigare
Kortare byggtid med färre okända faktorer
Tillför staden ett ikoniskt byggnadsverk och turistattraktion
Trevligare för arbetspendlarna
Skapar ny cykelled mellan norr och söder
 Banar väg för nya kollektivtrafiklösningar via Tvärbanan eller Saltsjöbanan
Öppnar för nya idrottsevenemang (Maraton, cykellopp, triathlon)
Bättre för miljön, med mindre bensinslukande backar och effektivare avgashantering
Säkrare, med direkta utrymningsvägar utan kilometerlånga uppförsbackar
Kortare väg för 95% av Nackaborna och 100% av Värmdöborna
Bergmassorna från tunnelbyggena kan användas till påseglingsskydd och nya marinaanläggningar/kajer – inga transporter genom staden, inget behov av krossning.



En visionsbild mot norr över en nattbelyst Österbro.



Österbron påverkar inte Nationalstadsparken därför att.....

Österbron leder biltrafiken via två tunnlar: Gärdestunneln och Jarlabergstunneln. Gärdestunneln går från brofästet vid Hundudden till Norra länken med en avfart mot Värtanrondellen. Jarlabergstunneln grenar sig mot Värmdöleden under Nacka Centrum och mot Skvaltans trafikplats.


Vårt och C Sthlm´s förslag till uppfart mot Värtan-Lidingö och centrum.



Österbrogruppen
Vi finns på:

Arkitektkontoret Stadsliv AB 
Svartmag 21 Gamla stan

epost: 
jerker.soderlind@stadslivab.se  
mikael.grahn@gmail.com
oscar.freyre@yahoo.se


 

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Detta förslaget är så fantastiskt bra. Hoppas ni når fram till de som fattar beslut i frågan hur en ostlig länk ska utformas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Flyer, tack för din kommentar! Ja, vi hoppas verkligen att detta förslag får gehör hos politiker samt att Trafikverket sätter sig ned och gör en utredning om detta!

      Radera
  2. Verkar mycket tilltalande, och när nu Slussen blir så mycket dyrare än planerat vore det väl på sin plats med en vacker brolösning som ju blir mycket billigare än en dyr tunnel!

    SvaraRadera
  3. Coolt! detta måste ju bara byggas för att förvackra Stockholm ännu mer.

    SvaraRadera