Nya broschyren

2024 års-

Österbrobroschyr

Ladda gärna ned texten och bilderna och bilda din egen 4-sidiga pdf-fil, sprid broschyren till vänner och bekanta eller media! 


Österbron

Den bästa lösningen för

Östlig förbindelse



En billigare lösning!

Kartan visar de båda sträckningarna av förslagen för

Östlig förbindelse. Den lila är tunnelförslaget och den röda är Österbroförslaget



Varför en bro?

Bild: "tunnel i luften" av Daniel Oliviusson. Tvärsnitt av Oscar Freyre


Österbron går i tunnel under Norra Djurgården och under centrala Nacka, från Värmdöleden till brofästet i Jarlaberg. Bron har två däck: det nedre är en inkapslad och bullerfri fyrfilig motorled (en ”tunnel i luften”) och det övre är reserverat för gång- och cykeltrafik samt spårväg och en 30-väg för buss, taxi och utryckningsfordon.


Broförslaget i sin helhet är tre till fyra miljarder billigare än bergtunnelförslaget enligt ingenjörskonsultbolaget Theta Engineering, som också har fastställt att byggtiden blir två år kortare. Dessutom finns det fler osäkerhetsfaktorer med tunnellösningens 129 meter djupa bergtunnel genom Saltsjöns sprickzoner, som därför kan bli ännu dyrare och ta längre tid att bygga.


Med brolösningen sparas 2,5 km tunnel, och det blir fem kilometer kortare väg för Värmdöborna och majoriteten av Nackas bilister jämfört med tunnelalternativet. Som bonus halveras trafiken på Värmdöleden väster om Forum (källa: Trafikverkets förstudie om Östlig förbindelse), medan tunnellösningen tvärtom ökar den med ca 1000 fordon under maxtimmen.


Miljöhänseendet: begreppet ”tunnel i luften” innebär att bilarna kapslas in och varken syns eller hörs från Djurgården. Sprängmassorna behöver inte transporteras långt utan ger istället möjlighet att anlägga småbåtshamn vid norra och södra pylonerna med cykelhiss upp till bron. Cykelled på bron medför att fler kan ta cykeln från Nacka och omnejd in mot staden och samtidigt avlasta biltrafiken. En cykeltur mellan Nacka och Djurgården kommer ta cirka 5 minuter och få vidunderlig utsikt!



Den segelfria höjden på 50 meter gör att samtliga passagerarfartyg i reguljär trafik kan passera under bron.

Staden får en ny sevärdhet och turistattraktion med ett ikonisk tillskott som välkomnar färjepassagerarna, porten till Stockholm! 


 



Österbrogruppen

2024-12-02


mer information om broförslaget finns på hemsidan:

osterbron.se




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar